hästar

okej, tänkte berätta lite om hästarna jag ridit då :)
Jag har väl alltid varit intresserad av hästar redan som liten, men har aldrig tagit tag i det eftersom jag är allergisk emot hästar, hundar och katter.. När jag var kring 6 år fick jag rida på min farfars häst Grim. Jag ville inte trava, emn alla som känner min pappa/farfar vet att de är väldigt envisa och det slutade med att jag föllav i traven och landade precis under hästen och vart livrädd för hästar.
När jag var kanske 9 så fick tessan hyra en häst under sommaren. Jag red den sommaren med tessan och tyckte det var väldigt kul. När jag sen fick höra att tessan red på stöcke pf så ville jag börja också. på julafton fick jag i julklapp att prova vara i stallet och pröva om jag blev allergisk.
Allt gick bra och jag började motionsrida Queen 2gg i veckan. Queen var en C-ponny och vi hoppade aldrig tillsammans.



Jag red henne i ett år och under året så hade mina dagar ökats till 4 och jag red nu ridskola en utav de 4 dagarna.
Det blev hästbyte och jag började rida farino.
Jag var svin rädd för honom i boxen, då han "attackerade" när man öppnade boxdörren..:SHaha
Men iallafall så hoppade jag och farino någon hopptävling tillsammans och jag tyckte det var väldigt läskigt när allt gick så fort ibörjan då du knappt kunde styra honom :D  jag hoppade LD-LC med farino. Farino var en B-ponny.



efter 1 års tävlande, bytte jag och tessan så jag fick rida golden som jag tävlade endast en gång LD-LC tror jag. Golden är en B-ponny.




Golden såldes och jag fick farino igen.:) men inte länge.. På vintern hade jag ridit i stallet i 2år och jag var 12, då köpte stallet "apan". Jag minns hur seg jag tyckte hon var.. och tjurig så in i helvete!
Hon var ganska oriden vad jag vet och jag fick hjälp med att rida henne av pernilla i början. Apan är den häst jag utvecklats mest på inom hoppningen och även i dressyren lärde vi oss tillsammans hur vi skulle förbättras. Apan är nog den häst jag flygit av på mest av alla jag ridit. Jag föll väl av 4-5gg varje hoppträning. och även i dressyren föll jag av mycket på henne, men mindre. Jag och apan har ganska många plaseringar, men få vinster. faktiskt endast 1, men det var ett DM-guld, och jag var så lycklig att det gick inte att beskriva! Jag och apan tävlade klaser upp till MSVB som vi debuterade när jag red henne som ungponny. Jag föll av i en trekombination, och jag minns att hon hjälpt mig runt hela banan .. stackarn, men hon är ju bäst!





jag var ju 13 år då jag slutade rida henne och jag började istället rida C-ponnyn Bella.
Bella var superseg, men älskade att vara i skogen och busa! Jag och bella fick ett roligt år tillsammans då vi tävlade div 2. Jag och bella tävlade upp till LB, men vi var väl mest stabila på LC höjd.






Efter året med bella fick jag måns som tävlingshäst. Jag har ju nu ridit måns i snart 2 år och det har gått upp och ner. vi har varit med i eliten 2009 och komm 3:a totalt, har tävlat upp till MSVB, men efter konfermationen så brakade allt och allt blev bara fel.. det är väl fortfarande inte helt stabilt mellan mig och måns men det är på rättspår hoppas jag. Vi är iallafall med i div 1 nu och taggar som fan omgång 3 då det avgörs vem som tar hem allt. just nu så ligger vi på delad första plats. med måns har jag utvecklats väldigt mycket, speciellt vad som gäller när vi reser och tälat då vi varit ända nere i högbo. Jag hoppas att det fortsätter i rättspår med måns och taggar nu sönder inför helgen då det är hippotävlingar!









UNDERBARA MÅSSE!


Kommentarer
Postat av: charlotte

åhh vilket fint inlägg hannis! :]

2010-07-07 @ 01:01:03
URL: http://ristiniemi.blogg.se/
Postat av: PERNILLA

kommer så väl ihåg alla gånger med apan, haha underbart :)

2010-07-07 @ 10:59:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0